سیاره شبه زمین در یک سیستم ستاره ای نزدیک

تصویر سیاره شبه زمین

تاربام: تنها در فاصله 16 سال نوری دورتر از زمین، سیاره ای در یک سیستم ستاره ای وجود دارد که بسیار شبیه به زمین است. این ستاره با نام Gliese 832 به تازگی توسط یک تیم از اختر شناسان شناسایی شد.

به گزارش تاربام، ستاره Gliese 832 یک کوتوله قرمز است که فقط نیمی از جرم و شعاع خورشید را دارا است. در مدار این ستاره، دو سیاره با نام های Gliese 832b که یک سیاره مشتری مانند و گازی است و Gliese 832c که سیاره ای شبیه به زمین است، در حال چرخش است. سیاره گازی شکل، با جرمی حدود 0.64 برابر مشتری در فاصله 3.53 واحد نجومی (هر واحد نجومی فاصله ای است برابر با فاصله زمین تا خورشید که حدود 150 میلیون کیلومتر می شود) از ستاره اش قرار دارد. این در حالی است که سیاره صخره ای شبیه به زمین که 5 برابر زمین جرم دارد، در فاصله بسیار نزدیک تری از ستاره اش یعنی حدود 0.16 واحد نجومی دورتر از آن قرار دارد. یک تیم از اخترشناسان به رهبری سومان ساتیال (Suman Satyal) از دانشگاه تگزاس به امید پیدا کردن جهان های فراخورشیدی در حال بررسی اجزای این سیستم ستاره ای هستند.

یافته های این گزارش در مقاله ای در نسخه 15 آوریل نشریه آرشیو (arXiv) منتشر شده است.