کشف سیاره ای جدید که به دور دو ستاره می چرخد

تصویر سیاره سیستم دوتایی

تاربام: اگر به سمت صورت فلکی ماکیان در آسمان شب نگاه کنید، شما یک سیستم ستاره ای دوتایی را خواهید دید؛ نور آن آنقدر ضعیف است که باید با چشم مسلح آن را ببینید. اما یک تیم ستاره شناس از مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا و دانشگاه ایالتی سن دیگو با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر سیاره ای در این سیستم ستاره ای کشف کردند که Kepler-1647b نام دارد.

به گزارش تاربام، دانشمندان معمولا سیاره های فراخورشیدی را هنگام گذر از مقابل ستاره شان و به دلیل اینکه هنگام گذر مقداری از نور ستاره شان را مسدود می کنند، کشف می کنند. اما کشف سیاره های سیستم دو ستاره ای بسیار مشکل تر است؛ چرا که گذر های سیاره منظم و واضح نیست.

طبق محاسبات دانشمندان، این سیاره حدود 3700 سال نوری دورتر از ما قرار دارد و سن آن به 4.4 میلیارد سال (یعنی سنی تقریبا برابر با سن زمین) می رسد. ستاره های این سیستم نیز شبیه به خورشید هستند؛ یکی از آنها کمی بزرگتر و دیگری کمی کوچکتر از خورشید است. این سیاره دارای جرم و شعاعی تقریبا هم اندازه با مشتری است و بزرگترین سیاره است که تا به حال در یک سیستم ستاره ای دو تایی کشف شده است.

تصویر سیاره قابل سکونتمقایسه اندازه های نسبی چند سیاره متعلق به سیستم های دوتایی که کپلر کشف کرده است – اعتبار تصویر: لینت کوک

این سیاره 1107 روز (حدود سه سال) طول می کشد تا مدار ستاره های میزبان خود را طی کند. فاصله آن تا ستاره های میزبان خود نسبتا زیاد است و در یک منطقه قابل سکونت از ستاره های خود قرار دارد. اما با این حال این سیاره مانند مشتری گازی است و به همین خاطر بعید است که میزبان حیات باشد. با این حال این سیاره اگر دارای قمر هایی باشد، این قمر ها می توانند به طور بالقوه برای حیات مناسب باشند.