کشف سیاره ای با سه ستاره

تاربام: اگر فکر میکنید که سیاره های دو ستاره ای جهانی عجیب و غریب با دو خورشید در آسمان هستند، این بار این را تصور کنید؛ یک سیاره با سه خورشید مختلف و طول روز های مختلف؛ اگر شما در این سیاره باشید در هر روز سه بار طلوع و غروب خورشید های مختلف را مشاهده خواهید کرد.

تصویر سیستم سه ستاره ای

تصویری هنری از سیستم سه ستاره ای HD 131399

به گزارش تاربام، این سیاره که HD 131399Ab نام دارد توسط یک تیم از اخترشناسان از دانشگاه آریزونا با تصویر برداری مستقیم مشاهده و کشف شده است. این سیاره در فاصله 340 سال نوری دورتر از زمین و در صورت فلکی قنطورس قرار دارد. قدمت این سیاره تنها به 16 میلیون سال می رسد و یکی از جوان ترین سیارات فراخورشیدی کشف شده می باشد. این سیاره حدود 580 درجه سانتیگراد دما و حدود چهار برابر مشتری جرم دارد.

جزئیات این کشف در در نسخه آنلاین مجله علوم در تاریخ 7 ژوئیه به چاپ رسیده است. در لینک زیر میتوانید ویدیو شبیه سازی شده این سیستم چند ستاره ای را ببینید:

مشاهده و دانلود ویدیو

منابع: nasa