نزدیک ترین سیاره شبه زمین به ما ممکن است دارای اقیانوس باشد

تاربام: محققان موسسه تحقیقاتی CNRS فرانسه، سیاره ای را در منطقه قابل سکونت از ستاره اش کشف کردند که ممکن است با اقیانوس پوشیده شده باشد.

تصویر سیاره پروکسیما b

تصویر هنری از سیاره Proxima b که به دور ستاره کوتوله قرمز خود پروکسیما قنطورس در حال چرخش است.

به گزارش تاربام، یک تیم از اخترفیزیکدانان موسسه تحقیقاتی CNRS اندازه و خواص سطح این سیاره یعنی پروکسیما B (Proxima b) را محاسبه کردند و به این نتیجه رسیدند که ممکن است این سیاره توسط یک اقیانوس شبیه به زمین پوشیده شده باشد.

دانشمندان در ماه آگوست این سیاره را کشف کردند و اعلام کردند که “این ممکن است اولین سیاره فراخورشیدی باشد که روزی توسط ربات های زمینی بازدید می شود”. این سیاره در یک منطقه قابل سکونت از ستاره مادری خود، یعنی پروکسیما قنطورس (Proxima Centauri) در فاصله 4 سال نوری دورتر از ما قرار دارد.

جرم این سیاره حدود 1.3 برابر زمین و فاصله اش تا ستاره مادری خود، حدود 7.5 میلیون کیلومتر (یک دهم فاصله عطارد تا خورشید) تخمین زده شده است. موسسه CNRS طی بیانیه ای اعلام کرد که “برخلاف آنچه انتظار می رود نزدیکی سیاره Proxima b به ستاره اش به این معنی نیست که بیش از حد گرم است؛ آب می تواند در آن به شکل مایع وجود داشته باشد”.

پروکسیما قنطورس ستاره ای کوچکتر و تقریبا 1000 بار ضعیف تر از خورشید ماست. سیاره Proxima b در فاصله ای از این ستاره قرار گرفته است که حیات می تواند به صورت بالقوه در آن وجود داشته باشد. CNRS اعلام کرد که “این سیاره ممکن است میزبان آب مایع، و همچنین برخی از اشکال حیات باشد”.