اخبار، فیزیک، نجوم

فیزیکدانان جهان کودک را به صورت سه بعدی ساختند

تصویر سه بعدی تابش پس زمینه کیهانی

تاربام: محققان توانستند تابش پس زمینه کیهانی را (قدیمی ترین نور جهان که متعلق به دوران کودکی آن است) به صورت سه بعدی طراحی و چاپ کنند. تابش پس زمینه کیهانی (CMB) قدیمی ترین نور در جهان شناخته شده است. این تابش مربوط به زمانی است که جهان نوزاد پلاسمایی و تیره، شروع به سرد و شفاف تر شدن می کند. تابش پس زمینه کیهانی زمانی اتفاق می افتد که جهان تنها 380000 سال سن دارد؛ این در مقایسه با سن کنونی عالم (13.8 میلیارد سال)، سن پایین و نوزادی به حساب می آید.

به گزارش تاربام، ماهواره پلانک، تصاویر دقیق تر و با جزئیات بیشتری از تابش پس زمینه کیهانی ثبت کرده است. این تصاویر اطلاعات بیشتری را درباره فرم و ساختار جهان اولیه، به دانشمندان می دهد. با این حال بررسی دقیق جزئیات این تصاویر، بسیار سخت و پیچیده است.

برای پرداختن دقیق به این موضوع دکتر دیو کلمنتس (Dave Clements) از دپارتمان فیزیک در امپریال به همراه دو دانشجو در مقطع کارشناسی سال آخر رشته فیزیک، تابش پس زمینه کیهانی را به صورت سه بعدی ساختند. جزئیات این فرایند، در مجله اروپایی فیزیک (Physics) منتشر شده است.

دکتر کلمنتس در این رابطه می گوید “تابش پس زمینه کیهانی به صورت مدل سه بعدی، می تواند در دست گرفته شود و به جای فقط دیده شدن، احساس هم شود. این مدل علاوه بر مزایای بالقوه برای آموزش، کار و توسعه، برای کسانی که دچار ناتوانی های بصری هستند، بسیار مفید است”.

مدل های ساخته شده، قابل چاپ توسط طیف وسیعی از چاپگر های سه بعدی هستند. از این لینک می توانید فایل های سه بعدی مربوط به این مدل ها را دانلود کنید.