اخبار، فیزیک

آزمایش نظریه ای که فیزیک اینشتین را به چالش می کشد

تصویر بیگ بنگ

تاربام: دانشمندان در رابطه با نظریه ای که بیان می کند سرعت نور متغیر است (و نه ثابت آنطور که اینشتین بیان کرده بود) پیش بینی هایی انجام داده اند که به زودی می تواند آزمایش شود.

اینشتین نتیجه گرفت که سرعت نور در هر وضعیت ثابت است، و این به این معنی است که فضا و زمان می توانند در موقعیت های مختلفی باشند. این فرض که سرعت نور ثابت است، پایه گذار نظریه های بسیاری در فیزیک (از جمله نظریه نسبیت اینشتین) است؛ نقش مهمی در مدل استانداردی که طرز کار جهان را شرح می دهد بازی می کند، و همچنین وقایع نخستین ثانیه های پس از بیگ بنگ را شرح می دهد.

اما به تازگی محققان پیشنهاد کرده اند که سرعت نور در جهان اولیه ممکن است بسیار بیشتر بوده باشد. در حال حاضر جوا مگیجو (João Magueijo) یکی از بنیانگذاران این نظریه از کالج لندن، به همراه دکتر نیایش افشردی از انستیتو پرایمتر کانادا، پیش بینی در رابطه با این نظریه انجام داده اند که می تواند مورد آزمایش قرار بگیرد.

ساختار و ترکیبات جهان ما و همچنین تفاوت های کوچک در تراکم نقاط مختلف جهان، از جمله کهکشان ها، همه توسط نوسانات جهان اولیه شکل گرفته اند. یک رکورد از قدیمی ترین نور جهان به صورت یک “شاخص طیفی” (که همان تصویر پس زمینه کیهانی است) ثبت شده است. استاد مگیجو به همراه دکتر افشردی در حال کار بر روی این شاخص طیفی هستند تا این نوسانات را توسط سرعت متغیر نور در جهان اولیه توضیح دهند.

جزئیات این مدل در نشریه فیزیکال ریویو دی (Physical Review D) منتشر شده است.

ترجمه: محمدرضا / خانه علم و دانش تاربام