کشف آب در یک سیاره مشتری مانند

تصویر سیاره

تاربام: دانشمندان به تازگی حضور مولکول های آب را در جو یک سیاره داغ و مشتری مانند به نام 51 پگاسوس ب (51PEB B) تشخیص دادند.

به گزارش تاربام، سیاره 51 پگاسوس B که 50 سال نوری با ما فاصله دارد، اولین سیاره کشف شده به دور یک ستاره رشته اصلی (ستاره های رشته اصلی به گروه های ممتد و مستمر از ستارگان می گویند)، و همینطور اولین سیاره داغ و مشتری مانندی است که کشف شده است. دوره مداری این سیاره داغ 4.23 روز و جرمی حدود 0.47 برابر جرم مشتری را دارد. این سیاره در فاصله بسیار کمی نسبت به ستاره مادر خود یعنی ستاره 51 پگاسوس (فاصله ای تقریبا برابر با 0.05 واحد نجومی) قرار گرفته است.

برای دیدن جزئیات این سیستم ستاره ای یک تیم از اخترشناسان به رهبری جین بیرک بی (Jayne Birkby)، آن را با استفاده از تلسکوپ بزرگ طیف نگار وی ال تی (VLT) در شیلی مشاهده کردند. آنها با بررسی های دقیق تر، نشانه هایی از وجود آب در جو این سیاره را بدست آوردند. جزئیات این یافته ها در تاریخ 25 ژانویه در یک مقاله در arXiv.org منتشر شد.