اخبار، زیست شناسی

شما نیاز ندارید که روزی 8 لیوان آب بنوشید

تاربام: (این مطلب به صورت نقل قول است) اگر فقط یک افسانه درمورد سلامتی وجود داشته باشد که هیچگاه ازبین نمیرود این است که: شما باید روزی 8 لیوان آب بنوشید. البته که این درست نیست و هیچ پشتوانه علمی ندارد و هنوز هر تابستان گزارشهای خبری به ما هشدار می دهند که از دست دادن آب بدن بسیار خطرناک و همه گیر است.

به گزارش تاربام، این گزارشات منتهی به به این ترس میشود که به غیر از اینکه بزرگسالان و بچه های سالمی که در حال پیاده روی هستند آب بدن خود را از دست میدهند حتی از دست دادن آب بدن به یک نسبت همه گیر رسیده است. بیایید این ادعاها را تحت بررسی دقیق قرار دهیم؛ در سال 2007 در BMJ من یکی از نویسندگان مقاله ای در باره افسانه های پزشکی بودم و اولین افسانه این بود که مردم باید روزی 8 لیوان آب بنوشند؛ این مقاله توجه بیشتر رسانه ها حتی تایمز را خیلی بیشتر از تمام تحقیقاتی که تا آن زمان انجام داده بودم به خود جلب کرده بود، دو سال بعد نیز ما یک کتاب در مورد افسانه های پزشکی چاپ کردیم که یک بار دیگر این ایده را که ما روزانه به 8 لیوان آب نیاز داریم را بی ارزش میکرد؛ من فکر میکردم که این ممکن است مردم را متقاعد کند که دیگر در این مورد نگرات نباشند، اما من دوباره اشتباه کردم.

بیشتر مردم معتقد بودند که منبع این افسانه پیشنهاد صفحه ی غذا و تغذیه در سال 1945 بوده است که گفته بود آدم ها به روزی 2.5 لیتر آب نیاز دارند، اما آنها جمله بعدی آن را نادیده گرفته بودند که میگفت: بیشتر این مقدار در غذاهای آماده موجود است. آب درمیوه ها، سبزیجات، آب میوه ها و حتی در قهوه و چای موجود است. قبل از اینکه برای من بنویسید و بگویید که قهوه آب بدن شما را خشک میکند باید بگویم که تحقیقات نشان داده که آن هم نادرست است. اگرچه من هم آب را به عنوان بهترین نوشیدنی برای استفاده توصیه میکنم اما آب قطعا تنها منبع شما برای آب رسانی به بدن نیست.

شما نیاز نیست که تمام آبی راکه مورد نیاز بدنتان است را از طریف نوشیدنی مصرف کنید؛ شما همچنین نیاز نیست خیلی در این مورد که هیچ وقت احساس تشنگی نمیکنید نگران باشید چرا که بدن انسان به خوبی تنظیم شده است تا قبل از اینکه آب بدنتان را از دست بدهید به شما سیگنال بدهد و احساس تشنگی کنید. بر خلاف بسیاری از داستانهایی که ممکن است شنیده باشید هیچ مدرک علمی و واقعی وجود ندارد که ثابت کند نوشیدن آب اضافی برای سلامتی مفید است؛ برای مثال بررسی ها برای پیدا کردن هرگونه شواهد که نشان دهد نوشیدن آب بیشتر موجب میشود که به پوست بهتر آبرسانی بشود یا سالمتر به نظر برسد و چین و چروک را از بین ببرد با شکست مواجه شده است. این درست است که برخی مطالعات بازنگری شده گذشته دریافتند که افزایش آب با نتایج بهتری همراه میباشد اما اینها موضوعاتی مربوط به مشکلات رایج اپیدمیولوژیک مانند ناتوانی در اثبات علیت هستند. به علاوه آنهد مصرف “زیاد” آب را به مراتب کمتر از 8 لیوان تعریف کرده اند.

ترجمه: طاهره.م/خانه علم و دانش تاربام


منابع: nytimes

درباره نویسنده

محمدرضا

صونا هستم؛ دانشجوی رشته کامپیوتر گرایش نرم افزار و علاقمند به علم نجوم و کیهان شناسی. هر گونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام "خانه علم و دانش تاربام" و لینک به این مطلب، غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد. لطفا به "علم" و حقوق مولف احترام بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *